top of page
  • תמונת הסופר/תsmadar

טיול - משחק ברובע היהודי - למה "חורבה"?



טיול - משחק ברובע היהודי בירושלים - בית כנסת החורבה
בית כנסת "החורבה" ברובע היהודי בירושלים

לפני כ- 300 שנה מגיע מפולין לארץ ישראל רבי יהודה החסיד ועימו כ- 150 משפחות. מסע כזה נמשך אז כמה שנים טובות וכשהם מגיעים סוף סוף לירושלים הם מותשים, רובם חולים והרב שלהם, מקור כוחם, נפטר ממש ימים ספורים לאחר הגעתם. מחוסרי כל הם מצטרפים לקהילה האשכנזית שכבר נמצאת כאן אבל גם הקהילה הזו עניה מאוד ועל מנת לבנות את בתיהם, הם לווים כסף מערביי המקום.

כ- 20 שנים חולפות ומגיע זמן פירעון החוב אך ליהודים האשכנזים אין כסף להחזיר. ב- 1721 מחליטים הערבים הזועמים להרוס את בית הכנסת ואת החצר האשכנזית ואוסרים על היהודים לשוב לירושלים עד שיפרעו את חובם.

במשך דורות לא הורשו יהודים אשכנזים להגיע לירושלים (ואלו שהעזו להגיע באו מחופשים לספרדים). אבל הם זכרו וסיפרו זה לזה על בית הכנסת שחרב, תוך שהם מכנים אותו, לא ברור בדיוק מדוע, "חורבת רבי יהודה החסיד" או בקיצור "החורבה".

כך חולפות להן כ- 100 שנים. 100 !!! ואז הושב חלק מהחוב ונמחל חלק אחר והיהודים האשכנזים מורשים לשוב לירושלים. ב- 1864 בונים מחדש את בית הכנסת וקוראים לו 'בית יעקב' על שם אביו של הברון רוטשילד שתרם לבנייה זו. זהו בית כנסת יפהפה ובעת ההיא נחשב לבית הכנסת הגדול ביותר בירושלים.

אבל כינויים לעיתים ממש קשה לשנות ולבית הכנסת ממשיכים לקרוא עד עצם היום הזה "החורבה".


ורק להשלמה: "החורבה" נחרב שוב במלחמת העצמאות ונבנה שוב מחדש ונחנך בשנת 2010.

למעוניינים לטייל עם המשפחה ברובע ולהנחות לבד את המשפחה והחברים לאורך המסלול, תוכלו להשתמש בערכת טיול-משחק. הערכה מאפשר לכם להנחות בקלות טיול קצר ויפהפה ברובע, לספר למשפחה ולחברים על המקום ולעשות זאת באמצעות משחק לאורך כל המסלול. לפרטים נוספים ולרכישה כנסו לחנות שלנו: https://www.ksharimzepo.co.il/blank-15

35 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page